luni, 29 iunie 2009

De pe drum

Gara din Brasov = intotdeauna aprox. 20 de minute de stationare. Printre vorbe, ma hotarasc sa-i fac o surpriza. Ies repede din compartiment. Ma intorc dupa doua minute cu doua beri. Viorel imi multumeste si continua povestea. Inca o intrerupere: s-a terminat berea. Il ajut sa dea jos o traista mare ca " batranetile sunt grele ". Scoate cu grija un bidon de 5l de palinca si urca singur traista la loc. Gaseste pe undeva o alta sticla ( goala, de 1l ) , si-mi da partea din bidonul sau " ca tre sa-ti platesc cumva berea copchile ". Viorel a fost miner la una din cele doua mine de argila din tara. E trecut bine de 80 de ani, si una din primele lui amintiri e intoarcerea acasa din lagarul comunist de langa Szeget. S-a intors de mana cu tatal sau, dupa doua saptamani de mers pe jos. E mandru de asta, de faptul ca e taran, si de reusita de a imbata niste lipoveni cu palinca de care mi-a dat si mie. Ridicand cutitul de rosii amenintator in aer, spune: "Sa stii copchile ca niciun ardelean nu pleaca nicaieri fara briceag !" . Nu l-a vazut pe cel de la braul meu. Molfaind paine, rosii si slana, se uita nostalgic pe geam si ofteaza: " Asta-i viata. Toata ziua cu sapa-n mana! " . Ma uit la mainile lui. A tinut de mai multe ori sapa in mana decat un pranz asa copios ca acum...sunt sigur. Ca Viorel mai sunt multi. Peste vreo 10 ani nu vor mai fi nici jumatate. Beti cu ei o palinca la degetar cand va invita, si ascultati-i. Unii chiar au nevoie.

15 comentarii:

  1. ioi, cat de tare, asa imi plac chestiile astea, oamenii astia sunt fascinanti

    RăspundețiȘtergere
  2. cine esti tu ma de scrii asa frumos? poet sau care-i treaba? :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Bai, au fost, unii inca mai sunt, altii clar ca nu or sa prea mai fie, dar ideea este ca nu mai isi au locul in ziua de azi, oricat de rau/trist ar suna. Cu ceea ce stiu ei sa faca nu cred ca ar putea sa ajute sau sa ridice tara in circumstantele de fata, dar, zic eu, daca i-am privi ca modele pt ideile si conceptiile lor de viata pure, sincere si poate chiar simpliste, noi am putea sa o ridicam. (asta in loc sa bem ca porcii cu orice ocazie : ba ca e luni, ba ca e ora 3,4 etc. )

    RăspundețiȘtergere
  4. ideea nu e sa ridici tara.. ideea e sa te ridici pe tine :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Am zis si eu un scop mai nobil, mai altruist, ca au si restul nevoie sa isi mai deschida ochii la chestiile cu adevarat importante. Ma rog, fiecare cu ideile lui despre viata si toate porcariile alea :))

    RăspundețiȘtergere
  6. Aici se intretaie, gata sa se desparta 2 dureri:
    1) oameni ca nea Viorel sunt din ce in ce mai putini;
    2) oameni ca nea Viorel, chiar daca mai sunt, sunt din ce in ce mai neintelesi de tineri ca noi;

    RăspundețiȘtergere
  7. bine, bine... el stie de ce poarta briceag... dar tu de ce porti briceag... ?!?

    RăspundețiȘtergere
  8. Il port doar cand plec prin tara din motive in mare parte culinare :)

    RăspundețiȘtergere
  9. "Sa stii copchile ca niciun ardelean nu pleaca nicaieri fara briceag !"

    poate si de-asta...

    RăspundețiȘtergere